Colombia - Ecuador - Peru

Colombia - Ecuador - Peru:

I just arrived in La Paz, which is at 3800 meters high.The city looks really beautiful with some high snow capped mountains of over 6000m in the background.
I really had a good time the last couple of weeks and I am aware now that my time in South America is almost finished while there are still so many things to see.
By the way I will be back in NL from 13 December to 22 December


Highlights of the last 5 weeks:

  • Colombia - Cali:I spend only 3 days there but was 'forced' into a lot of salsa and other dances
  • Ecuador - Quito: Was there only for 3 days also. Visited the Equator and had a taste of night life
  • Peru: Spent 2 nights in Lima. And spent more than 3 weeks in the area of Cusco, doing a lot of yoga, going to Machu Picchu, doing some beautiful cycling, learn some Spanish again and doing a 7 day juice fasting retreat

Details:

Zo ben je op 4 verschillende plekken (Cali, Quito, Lima, Cusco) in 1 week en vervolgens ben je meer dan 3 weken in hetzelfde gebied.
Op basis van wat ik gelezen had wist ik al dat ik me zeer waarschijnlijk zou thuisvoelen in Cusco en dat was ook zo. Cusco is namelijk een hele oude Inca stad gelegen in een soort vallei op 3300 m hoogte omgeven door hoge bergen en de historische stad heeft echt nog zo'n oude look en feel. Vooral de wijk (San Blas) waar ik het merendeel van de tijd 'gewoond' heb was heel bijzonder, met allemaal kleine steegjes, trappetjes, kleine winkeltjes, kleine restaurantjes en barretjes. En als je daar wat langer bent dan ga je je ook echt thuis voelen. Ik kreeg een beetje het gevoel alsof ik weer in de Jordaan woonde, maar dan anders. Wat ook wel grappig was dat de broodjeswinkel bij mij om de hoek, waar ik vaak ontbeet, gerund werd door 2 Peruaanse broers waarvan er 1 Nederlands sprak, omdat hij getrouwd was met een Nederlandse en een tijd in NL had gewoond

Maar de belangrijkste reden dat ik in Cusco was, was natuurlijk Machu Picchu.
Ik had besloten om een jungle trek van 4 dagen te doen, wat een lichtere variant is van de officiele incatrail die meestal al maanden vantevoren is volgeboekt.
De eerste dag werden we om 7.30 uur opgehaald en vertrevertrokken we richting de bergen. Op zo'n 4300 m, in de mist en regen, zijn we vervolgens uitgestapt om op de fiets af te dalen naar zo'n 2000 m. In het begin viel dit alleen een beetje tegen, omdat het erg koud en mistig was en het ook nog regende. Daarnaast waren de fietsen niet zo goed als ik gewend ben en ging de gids ook niet zo hard als ik gewild had, maar toen de mist eenmaal was opgetrokken waren de uitzichten erg mooi.
Vervolgens de nacht doorgebracht in een heel klein plaatsje waar we met 20 man de beschikking hadden over 2 koude douches. Dus die douche heb ik maar overgeslagen. De volgende dag na het ontbijt rond 8.30 uur vetrokken voor een hele dag trekken door de jungle en over hele oude incapaden. Dit was erg mooi en ook erg inspannend. Maar het meest spannende was toch wel mijn ontmoeting met een redelijk grote (1,5 meter) zwarte slang met gele ringen. Stel je voor, je loopt achter elkaar op een pad van zo'n halve meter breed met links de bergafgrond en rechts van je de berg. Vervolgens roept iemand voor je 'snake' en voor je het weet sta je oog in oog met een gevaarlijk uitziende (felle kleuren is gevaarlijk volgens Discovery) slang op nog geen meter afstand. Voor een paar seconden sta je dan stil en als de slang dan naar je toe gaat bewegen dan kun je maar 1 ding doen en dat is achteruit bewegen. In mijn geval betekende dit dus achteruit het incapad af en dus gelukkig maar een halve meter naar beneden in een struik. En daar lig je dan, hopend dat de slang niet op je af komt en geluk hebbend dat je maar een halve meter naar beneden bent gevallen. Dit had zeker niet op een andere plek moeten gebeuren, want dan val je zo 10 meter of meer naar beneden.
Gelukkig ging de slang de andere kant op en werd ik weer omhoog getrokken door de rest van de groep. Aan het einde van de dag lekker ontspannend liggen dobberen in een warmwater bron en 's avonds weer aangekomen in een klein dorpje met slechts 1 douche en toilet voor op z'n minst 10 mensen van onze groep. Gelukkig waren we allemaal schoon na ons warme bad.
De volgende dag kregen we voor de ochtend de keus tussen wandelen of ziplining (geen idee hoe je dit in het Nederlands noemt, maar het betekent dat je aan een soort van 'tokkel' over een stalen kabel van de ene kant naar de andere kant gaat). Aangezien ik ziplining nooit echt op grote hoogte had gedaan, leek me dit wel leuk. Al moet ik toegeven dat het er best eng uitzag op zo'n 75 meter hoogte met een kabel die van de ene berg naar de andere berg loopt met daaronder een klein riviertje. Na een aantal mensen voorgelaten te hebben, was het eindelijk mijn beurt en het was minder eng dan verwacht en het was zelfs leuk en mooi om vanaf die hoogte naar beneden te kijken.
Vervolgens nog 5 ziplines gedaan (steeds naar een lager punt). Waarvan alleen op z'n kop en proberen je handen los te laten best eng was.
In de middag nog een flinke wandeling gemaakt voordat we aankwamen in Aguas Calientes wat erg leek op een gemiddeld skidorp. De prijzen waren er ook naar trouwens.
Eindelijk sliepen we hier in een goed hostal. Het enige nadeel was dat we al om 4.00 op moesten staan om als één van de eersten bij Machu Picchu aan te komen. Eerst was het ongeveer een half uur lopen van ons dorpje naar de 1e toegangspoort (beneden aan de berg) van Machu Picchu en vervolgens was het ongeveer een half uur omhoog over meer dan 2000 treden. En dat was best vermoeiend. Groot was echter de teleurstelling dat toen we binnenkwamen we zo goed als niets zagen vanwege de mist. Daar sta je dan, vroeg opgestaan, moe, honger en je ziet helemaal niets. Gelukkig begon de mist binnen een half uur beetje bij beetje op te trekken en dat zorgde voor hele bijzondere uitzichten.
Uiteindelijk zo'n 8 uur in totaal rond gelopen op het complex van Machu Picchu en Huayna Picchu (de hoge berg achter MP die je op alle foto's ziet). Wat ik niet wist toen ik deze tocht boekte, is dat je ook een apart toegangs ticket vantevoren moet kopen voor Huayna Picchu (voor 10 Euro geloof ik) en bijna iedereen in mijn groep had dit, behalve ik en een paar anderen. En het is onmogelijk om dit op de dag zelf te kopen omdat ze maar maximaal 400 mensen per dag toelaten. Bij de hoofdingang van MP viel ook niets te regelen en ik was bang dat dit bij de toegang van Huayna Picchu ook niet zou lukken. Maar het zou zonde zijn om het niet te proberen. Dus ik ben gewoon in de rij gaan staan die redelijk lang was omdat ze alle tickets 'goed' controleren. En toen het mijn beurt was heb ik de vrouw van de controle mijn ticket en paspoort gegeven en snel mijn naam in het boek gezet. Ik zag vervolgens deze vrouw wel een minuut mijn ticket controleren (waar duidelijk alleen toegang voor Machu Picchu opstond). En net toen ik dacht 'nu stuurt ze me weg', kreeg ik mijn paspoort en ticket terug en mocht ik doorlopen. Het was ook zeker de moeite waard en een behoorlijke steile beklimming.
Aan het einde van de dag met de trein en bus weer terug naar Cusco waar we moe en voldaan rond 23.00 uur zijn aangekomen.Van alle mooie stapplannen die we hadden voor deze vrijdagavond is natuurlijk niets meer terechtgekomen.
Na dit avontuur nog ruim een week in Cusco gebleven, waar ik veel yoga heb gedaan, weer Spaanse les heb gehad en nog een paar mooie fietstochtjes heb gedaan met afdalingen over kleine inca paden.
Mijn Spaans is nog steeds niet goed trouwens, maar af en toe een klein gesprekje voeren gaat me som goed af en verbaasd me dan ook.

Na deze week ben ik verhuisd naar Pisaq (30 km van Cusco) om 7 dagen te gaan vasten met alleen 's ochtends een fruitsapje en 's avonds een soort groentesapje. We mochten trouwens wel zo veel mogelijk water en thee drinken, maar dat vult ook niet echt.
Ik kan hier ook nog een heel verhaal in detail over opschrijven maar dan wordt dit verhaal echt te lang. Kort samengevat ging het me makkelijker af dan gedacht, al was met name de 3e dag erg zwaar en het is verbazend om te zien hoeveel energie je toch nog kan hebben zonder te eten. En het gevoel na 7 dagen is echt geweldig.
De laatste 3 dagen heel voorzichtig weer begonnen met eten, want we werden geadviseerd om niet meteen weer alles te eten omdat de kans dan groot zou zijn om ziek te worden. Ik heb me niet aan alle adviezen gehouden, maar heb voor de zekerheid nog maar geen vlees gegeten. Ik herinner me namelijk nog dat in India mijn darmen zo'n 2 weken van streek waren na een maaltijd met vlees nadat ik bijna 2 maanden geen vlees gegeten had.

Ik ben dus in NL van 13 december tot 22 december en hoop de meesten van jullie allemaal te zien, al zal dit in deze korte periode bijna onmogelijk zijn. Maar als ik met zoveel mogelijk mensen tegelijk afspreek moet dit lukken.


Groetjes André

Reacties

Reacties

Richard

Hey dreetje gaat je goed af zo te horen... leuk dat je even in het land ben, weer even gezellig biertje doen!

Zit je met kerst en oud en nieuw weer in Zuid Amerika? Of kom je gezellig oud en nieuw vieren met me op Aruba???

Groetjes Rich.

Betha en Peter

Wat een ervaringen en indrukken weer opgedaan. Wel eng die slang hoor, je reageert waarschijnlijk automatisch als je zo'n beest ziet! Doe je dat vasten om je lichaam van binnen te "schonen" of om af te vallen? Dit laatst heb jij toch niet nodig dacht ik!?
Misschien zien we elkaar als je in Nederland bent, maar vooralsnog een fijne tijd toegewenst en alvast fijne feestdagen!!
Groetjes Betha en Peter.
P.S. Ik ga nu de foto's bekijken dus daar kan ik (nog)niet op reageren.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!