New Zealand - Australia - Thailand - China


Highlights of the last 2 months:


1. New Zealand (with Tjeerd, Leslie and Berthe
a. Auckland: Spending a very good time with Tjalling (old friend of Tjeerd and Leslie) and his family and later meeting up with Leslie and Berthe who I didn't see for 8 months
b. Rotorua and Tongariro park: first bits of mountain biking with Leslie and a little bit with Tjeerd and Berthe and some tramping in the rain
c. Wellington: New Years eve and day
d. Nelson: cycling trips, relaxing and Abel Tasman national park
e. Lake Tekapo - Mount Cook: Beautiful nature
f. Queenstown: Very beautiful and great town for again mountain biking, a lot of other activities and some nightlife.
g. Franz Jozef Glacier: the glacier of course and a nostalgic game of 'Lord of the Rings' risk. It took us almost 24 hours to get a winner
h. Christchurch: still seeing the damage of the earthquakes that took place almost a year ago. Even experiencing some small aftershocks. Going to the zoo and experiencing lions from very close (in a cage on a truck feeding the lions in their own field)


2. Australia
a. Sydney: beautiful city and very nice to just wander around there, do some yoga and exploring the night life
b. Melbourne:
i. Australia day: a bit of a mix of Queensday (30 April) and Freedom day (5 May) and definitely not as wild as some people told me it would be.
ii. Australian open: I watched the semi final between Nadal and Federer at the tennispark in the Heineken corner. Very good atmosphere. Also the final was special to watch in Australia. People in Australia are real sport fans
iii. Spend one day with Andrew and his wife (I met them during my cycling tour in the Alps last year). Had a very nice barbecue and cycled the Great Ocean Road together
c. Brisbane: visited Maja and her husband who are living there already for a couple of years. Was great catching up again
d. Byron bay: great place to relax
e. Perth: First had a good night out with my old colleague Jess and her boyfriend. Then met up with Hayden (we met each other in South America) in Fremantle for a Saturday night out and then stayed at his parents farm, outside of Perth. Had some great experiences 'training' horses and greyhounds and take them to the tracks.


3. Thailand - Phuket: visiting Leslie and Berthe and some of their friends. Had some great nights out and cycled up the Big Buddha mountain twice with Jeroen


4. China - Hangzhou/Shanghai: Being in China is an experience. Just walking around there (especially in Hangzhou) makes you feel like being in a different world. It is a long time ago that I had this feeling

Details:


Terwijl ik dit verhaal schrijf ben ik onderweg van China naar Jakarta om daar John en een aantal andere vrienden te ontmoeten. Daarna ga ik weer terug naar Thailand (Koh Phangan om precies te zijn) om weer eens een yogacursus te doen.
Veel gezien en gedaan sinds ik weer weg ben uit NL. Teveel ook om in detail hier allemaal te beschrijven. Ik heb in ieder geval geprobeerd de hoogtepunten hierboven samen te vatten.
Nieuw Zeeland was vooral erg mooi en gezellig (samen met Tjeerd, Leslie en Berthe) en een maand is eigenlijk te kort om daar rond te reizen en de belangrijkste dingen te willen zien. Voor Australië geldt dit nog meer. Dit land is bijna net zo groot als Europa en er wonen maar iets meer mensen dan in NL. Wat Australië vooral leuk maakte was het opzoeken van vrienden en mensen die ik eerder ontmoet heb. Australië is trouwens ook het duurtste land waar ik geweest ben. Om een beetje een idee te geven, hier wat gemiddelde prijzen van verschillende dingen:


• Een bed in een slaapzaal 30 Euro
• Een eigen kamer in een hotel of hostel begint bij zo'n 70 Euro
• Een klein flesje water of cola 3 Euro
• Halve liter bier in een kroeg 7 Euro
• Pakje sigaretten 12 Euro
• Klein zakje chips 2 Euro
• Maaltijd in een restaurant 25 Euro
• 200 km met de bus 40 Euro

Wat verder opvallend was dat je bijna overal in Australië en Nieuw Zeeland moet betalen voor internet, zelfs in hostels. Daarmee lopen ze echt achter op de rest van de wereld. O ja en moet bijna overal vooraf betalen voor je eten en drinken, wat niet echt handig is als je alleen op een terras zit. Zo ben ik al eens mijn plekje kwijt geraakt.
Ja en dan China. Helaas maar een kort bezoekje (9 dagen) omdat het nu niet echt het beste seizoen is om daar rond te reizen. En ik kan jullie vertellen dat het ook erg koud was. Kouder dan ik verwacht had en ik heb ook voor het eerst in mijn leven de airco als verwarming gebruikt.
Met een routebeschrijving van het hostel met daarop de naam van het hotel in Chinese tekens kwam ik 9 dagen geleden rond 23.00 uur aan op de luchthaven van Hangzhou (op zo'n 200 km van Shanghai). Helaas was er geen pinautomaat te ontdekken, maar gelukkig was er 1 wisselkantoortje dat nog tot 23.00 uur open was en bereid was tegen een hele slechte koers Euro's te wisselen die ik gelukkig nog op zak had. Na een aantal louche taxichauffeurs ontweken te hebben was er bijna geen taxi meer te bekennen wat me enigzins zorgen baarde. Maar uiteindelijk toch nog eentje gevonden. Al vroeg hij wel iets meer dan het hotel vermeld had. Maar veel keuze had ik niet meer op dat moment.
In de buurt van het hostel aangekomen werd ik bij een soort toegangspoort afgezet, omdat (zoals het hostel beschreven had) auto's niet het historische centrum inmochten. In de stromende regen met al mijn bagage en rond middernacht ben ik toen volgens de beschrijving het oude centrum ingelopen. Eenmaal in een klein en donker steegje aangekomen vroeg ik me een beetje af of ik nu wel goed zat. Maar gelukkig liepen er geen rare mensen rond en zag ik vrij snel een bordje met daarop mijn hostel. In het hostel aangekomen viel het me op hoe aardig en behulpzaam de mensen waren en hoe goed ze Engels spraken. En het hostel zelf was ook goed georganiseerd. En gratis Wifi, wat natuurlijk altijd handig is. Alleen het viel me op dat niet alles werkte. Zo zijn faceboek, twitter en youtube geblokkeerd door de Chinese overheid. Al zijn er wel trucjes om dit te omzeilen. Toen ik eindelijk naar bed ging was het wel heel erg koud. En met mijn Chinese afstandsbediening had ik geen idee hoe ik de airco op verwarmen kreeg, met als gevolg dat ik het 's nachts erg koud heb gehad.

De volgende dag mijn eerste stappen in het daglicht in Hangzhou gezet en voor het eerst sinds lange tijd had ik weer het gevoel om in een compleet andere wereld te zijn. Overal grote uithangborden met Chinese tekens, bijna niemand die Engels spreekt en veel moeite om een eettentje te vinden dat er niet te 'Chinees' uitzag.
In totaal 2 dagen in Hangzhou gebleven en vervolgens voor 7 dagen naar Shanghai gegaan. De reis op zich was wel spannend. Met 2 briefjes in mijn zak, 1 met in het Chinees 'treinstation' voor de taxichauffeur en een ander briefje met in het Chinees de trein die ik wilde nemen. Op het station aangekomen kwam ik in een grote hal terecht met wel 30 verschillende loketten, met Chinese tekens en met hele nette rijen van zo'n 20 personen. Op goed geluk ben ik maar in een rij gaan staan en uiteindelijk het juiste kaartje gekregen. De treinreis was erg comfortabel. In Shanghai aangekomen leek het me wel een uitdaging om met de metro naar mijn hostel te gaan en gelukkig ging dit zelfs makkelijker dan gedacht. De metro is daar erg goed georganiseerd, met de belangrijkste dingen ook in het Engels geschreven. En daarnaast is alles ook erg schoon.

Shanghai zelf is een erg grote en moderne stad, vergelijkbaar met Hong Kong en New York en ik geloof dat er zo'n 20 miljoen mensen wonen. Al merk je dit niet echt, want ik heb het nergens echt extreem druk meegemaakt, ook niet tijdens de spits. Het hostel waar ik zat was ook weer erg goed en de mensen die er werkten ook weer erg aardig en goed Engels sprekend.
In Shanghai veel rondgelopen om de stad te verkennen. Met alleen een dun jasje was dit wel een beetje koud (ik geloof dat het zo'n 5 graden was) maar wel erg leuk om te doen. Alleen op de wat meer touristische plekken moest je een beetje op je hoede zijn. Naast de normale verkopers die je moest zien kwijt te raken had je ook meestal jonge mensen en vaak meisjes die je 'spontaan' aanspraken en dan graag hun Engels met je wilden oefenen. Echter na een klein gesprekje stellen ze dan voor om ergens thee te gaan drinken en voor je het weet heb je een rekening van meer dan 100 Euro vanwege de speciale thee. Gelukkig had ik vooraf hier al over gelezen, dus ik was gewaarschuwd. Wel grappig om te zien waren de verschillende varianten die ze toepassen. Welke bijvoorbeeld heel goed was, is waar ze je vragen of je een foto van hun wil maken en op die manier een gesprekje proberen aan te knopen. In eerste instantie heb je het dan ook niet in de gaten omdat je denkt dat ze ook gewoon touristen zijn, maar uiteindelijk gaat er dan toch wel een lampje branden. Ik heb me dus niet voor de gek laten houden. Al kan het wel zo zijn dat je ik mensen heb afgewezen die alleen maar goede intenties hadden.

Wat me verder opviel in China is het volgende:


• Ondanks wat ik eerder gehoord had vond ik de Chinezen die ik ontmoet heb erg aardig. Al zijn er wel heel veel mensen die geen Engels spreken
• Shanghai is echt een hele moderne stad met veel economische activiteit. Als je kijkt hoe hard de ontwikkeling hier gaat en hoe ontwikkelt ze nu zijn, dan zijn wij in Europa een stel bejaarden die amper nog vooruit komen. Al heb ik wel gehoord dat andere gebieden van China nog behoorlijk onderontwikkeld zijn
• Apple is erg populair. Je ziet veel Apple shops en het lijkt bijna alsof iedereen die een beetje geld heeft een Iphone heeft. Al kun je ook heel goedkoop (70 Euro) een Iphone kopie kopen die er exact hetzelfde uitziet en zelfs de menu's werken hetzelfde
• Er rijden heel veel electrische brommers rond. En bijna allemaal rijden ze 's avonds zonder licht en je hoort zo ook niet aankomen, wat soms best gevaarlijk kan zijn
• Voetgangers hebben geen rechten. Zelfs bij groen licht voor voetgangers rijden auto's soms gewoon door. Ik heb zelfs 2 keer iemand moeten waarschuwen die blind het zebrapad wilde oversteken terwijl er heel hard een auto kwam aanrijden
• De duurdere auto's rijden vaak zonder nummerplaat. Geen idee waarom
• Ik heb weinig van communisme gemerkt hier. Zo heb ik showrooms gezien voor oa. Aston Martin, Ferrari, Maseratie en Porsche. Veel iphones en Ipads en hele luxe winkels. Dus zo op het eerste gezicht lijkt China zelfs kapitalistischer dan NL.
• Alles is erg schoon. Ik zag net zelfs nog iemand die de vluchtstrook aan het vegen was
• De basis dingen zijn redelijk goedkoop hier en goedkoper dan in NL. Echter merkartikelen en computers zijn net zo duur of zelfs duurder
• Enorm veel hoge gebouwen. Ik was eergisteren nog op het hoogste gebouw hier (492 m hoog), wat erg indrukwekkend was en ze zijn bezig om daarnaast een gebouw van 630 m te bouwen
• Ik ben in 2 discotheken geweest op zaterdagavond waar je voor 12 Euro net zoveel rum, whiskey, wodka voor jezelf mag bestellen als je wilt. Alleen bier moest je wel apart voor betalen en dit koste daar 6 Euro. Alleen wat ik niet wist is dat je je glas de hele tijd bij je moet houden. Toen ik die namelijk kwijt was kostte het wat moeite om weer een nieuwe te krijgen.
Ik was eigenlijk van plan om het dit keer kort te houden, maar dit is helaas niet gelukt. Dat is wel het leuke van zo'n weblog als je eenmaal begint met schrijven dan zijn er zoveel dingen die naar boven komen die je eigenlijk al weer bijna vergeten was.


Groetjes,
André

Reacties

Reacties

Trisnah

Hahaha 100 euro voor een potje thee, zaten er illegale mushrooms in of zo!

Leuke verhalen André,

Trisnah

Betha en Peter

Fantastisch verhaal weer joh! Maar je hebt wel durf zeg om in het donker en in een smal straatje alleen naar je hotel te zoeken! Gelukkig is alles goed gegaan natuurlijk.
Je maakt zo heel wat mee begrijp ik, zoveel indrukken in een toch wel korte tijd.
Wacht weer op je volgende fantastische verhalen.
Groetjes Betha en Peter

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!