Back home

Back home


After travelling for a bit more than 5 months (since I was in the Netherlands for the last time), I finally came back home on the 1st of June. I however almost immediately left again to Tenerife in Spain to celebrate with my family the fact that my parents were married for 40 years. After having a very nice time there (although being quite sick in the last week), we all came back on the 19th of June. Since then I have been busy meeting up with everybody again and thinking about what to do next. Although I think I am quite sure what I want do. But you never know, life is always full of surprises.

Highlights of the last 3 months:

  1. Indonesia - Jakarta: meeting up with friends (John, Raymond, Cliff, Tariq and Remco) from Holland who were on holiday in Indonesia and together having some good nights out there
  2. On my way back home I stayed in Kuala Lumpur for 1 night and met with Amir who is friend who lived in Hilversum before
  3. Tenerife with my family celebrating my parents 40 years wedding anniversary
  4. Thailand - Koh Phangan:
  • Lots of yoga
  • Lots of workshops
  • Lots of cycling
  • Lots of relaxing
  • Lots of fun
  • Full moon party
  • Thai new year (Songkrang) where everybody throws water at everybody
  • Working as a volunteer at an animal care center (mainly dogs)

Details:
Ja en dan ben je opeens weer thuis. Dat was wel weer even wennen. En dan verwacht je dat het zomer is, maar dan lijkt het net herfst.
Maar ik heb me goed vermaakt tot nu toe. Heb inmiddels al weer veel vrienden, familie en oud collega's gezien. En het verbaast me dat er inmiddels al weer ruim 3 weken voorbij zijn sinds ik terugben uit Tenerife. Nu met het schrijven van dit verhaal besef ik me ook hoe snel de maand juni voorbij is gevlogen, aangezien ik dit verhaal eigenlijk meteen bij terugkomst had willen schrijven en plaatsen.
En waarover zal ik nu weer eens schrijven. Na bijna 2 jaar gereisd te hebben in een periode van bijna 3 jaar heb ik voor mijn gevoel veel dingen al een beschreven. Dus om jullie niet te vervelen dit keer maar geen verhalen over gezellig stappen, in oa. Shanghai, Jakarta met John en andere vrienden, en Kuala Lumpur met Amir, vrijwilligerswerk in een dierenopvangcentrum (voornmamelijk honden) op Koh Phangan, zware en mooie fietstochten op hele mooie eilanden, mooie ervaringen op het gebied van yoga, en een full moon party op Koh Phangan
Maar waarover dan wel te schrijven? Misschien hoe ik me nu voel na 2 keer een lange trip gemaakt te hebben, of ik nu klaar ben met reizen, wat ik nu ga doen en wat mijn mooiste ervaringen en favoriete plekken waren?
Allereerst is het heel prettig om weer in Nederland te zijn en iedereen weer te zien en te spreken. Dan merk je toch dat dit echt je thuis is. Het valt me alleen wel op dat bijna iedereen behoorlijk druk is en dat je soms pas over 2 weken een afspraak kunt maken. Daarnaast zijn sommige dingen ook wel weer wennen, vooral na 3 maanden op een heel rustig eiland geleefd te hebben en veel met yoga bezig geweest te zijn. Ik denk dat me vrienden het mooi wisten samen te vatten in het allereerste weekend dat ik terug was. Ze vonden me namelijk helemaal 'zen'. Al merk ik wel dat ik langzaam steeds weer iets ongezonder aan het leven ben en me ook steeds iets minder 'zen' begin te voelen.
Verder voelde het absoluut geweldig om zo'n lange periode van huis weg te kunnen zijn, zoveel bijzondere ervaringen mee te kunnen maken en een gevoel van heel veel vrijheid en onafhankelijkheid te kunnen ervaringen.
Of ik klaar ben met reizen is het antwoord simpel. Nee nog lang niet. En het liefst zou ik verder gaan met reizen en al reizend mijn geld verdienen. Ik heb ook wel wat ideetjes in die richting, die ik misschien ook wel verder ga onderzoeken. Ik heb in ieder geval een paar afspraken bij de KVK gepland en ik zit er ook aan te denken om deze plannen in het buitenland verder te onderzoeken.
Meeest bijzondere ervaringen en locaties. Dat is altijd een hele moeilijke vraag omdat er zoveel plekken en momenten zijn. Maar laat ik proberen een lijstje te maken zonder volledig te willen zijn.

  • India vond ik zeker het meest bijzondere en aparte land, met Dharamsala (Bhagsu) als favoriete plek. Al waren Rishikesh en Malethi ook erg bijzonder. Dit land is zo divers en zo extreem dat je niet uitgekeken raakt. Zels een busrit van 8 uur vliegt zo voorbij omdat er bijna de hele tijd wel iets aparts of iets moois te zien valt.
  • Koh Phangan (Thailand). Ik ben op meerdere mooie tropische eilanden geweest, maar voor mij is dit eiland het meest speciale. Daarnaast zit er een goede yogaschool, 'wonen' er hele leuke en interessante mensen en kun je daar af en toe nog een feestje mee pakken
  • Fietstocht door de Alpen. 1100km in 10 dagen met 10 bergen hoger dan 2000m. Tijdens en na deze tocht besefte ik pas wat een enorme bikkels professionele wielrenners zijn en hoe zwaar het is om zo'n hoge berg op te rijden. Zelfs het vallen heb ik ook kunnen ervaren. Gelukkig pas op de één na laatste dag, maar ik heb er wel een paar weken last van gehad. Wat deze tocht me in ieder geval geleerd heeft is dat je als mens tot meer in staat bent dan je zelf (en je omgeving) vooraf voor mogelijk acht. Naast Italië, Zwitserland en Frankrijk waar ik toen doorheen ben gefietst, heb ik ook nog in de volgende landen gefietst: Duitsland (Sauerland), Spanje (Siërra Nevada en Tenerife), Panama, Trinidad & Tobago, Suriname (rondom Paramaribo en de Brownsberg op), Colombia (Manizales), Peru (tot zo'n 4000 meter hoogte gefietst in de buurt van Cuzco en over incapaadjes naar beneden), Bolivia ('The world's most dangerous road'), Chili, Argentinië, Nieuw Zeeland (mooie mountain bike tochten met Leslie en soms met Tjeerd en Berthe), Australië (Great Ocean road met Andrew), Thailand, Maleisië, India (in de buurt van Manali), Nepal, Indonesië (Bali en Yogyakarta), Cambodja (in de buurt van Siem Reap)
  • Vooral in India en Thailand veel aan yoga en meditatie gedaan, maar daarnaast ook nog in verschillende andere landen (Peru, Suriname, Australië, Panama en China). Heel veel geleerd en een aantal bijzondere ervaringen op dit gebied meegemaakt
  • Het doen van verschillende vormen van vrijwilligerswerk in verschillende landen. Zo heb ik in India bijna een maand allerlei verschillende activiteiten op een school uitgevoerd. In Cambodja (school) en Thailand (dierenopvang) heb ik een aantal weken meegeholpen aan het opzetten van een boekhouding in Excel. In Dharamsala heb ik nog een paar dagen conversatie Engels gedaan met Tibettaanse vluchtelingen en in Panama ben ik 2 dagen meegeweest met gehandicapte kinderen naar een soort van kinderboerderij.
  • Phuket bij Lesie en Berthe voelde een beetje als een 2e thuisbasis (in totaal 3 keer geweest). Hier hebben we samen het wk 2010 gekeken en hier heb ik ok mijn oude liefde voor het fietsen weer ontdekt samen met Leslie en Jeroen
  • Nieuw Zeeland met Tjeerd, Leslie & Berthe. Wat een mooi en divers land en wat gezellig ook om na lang alleen gereisd te hebben, nu eens met hele goede vrienden op pad te zijn. Wat erg apart en best een beetje eng, was toen we in een kooi op een vrachtwagen (in een dierenpark) het leeuwenverblijf inreden. Wat zijn die dieren indrukwekkend groot en gevaarlijk van dichtbij
  • Trinidad & Tobago: onverwachts heel gezellig. Die Carribean vibe zou mij zeker voor langere termijn bevallen. Alleen jammer dat je vanwege de avondklok al om 23.00 uur thuis moest zijn.
  • Suriname: Ook een heel apart land. Heel exotisch, maar wel gewoon alles in het Nederlands. Daarnaast ook apart om een hele sterke Indonesische en Indiase cultuur te zien.
  • Peru - trekkingstocht naar Macchu Pichu
  • een aantal interessante cursussen/workshops/sessies gedaan: 7 dagen vasten, een plant ritueel met een medicijnman, astrologie workshop, tantra workshops, Pancha Karma, Belly dancing, cursus massage, Iris reading, astrologie consult, rebirthing
  • Argentinië - Buenos Aires, wat een mooie en gezellige stad. Hier zou ik ooit nog wel voor langere tijd willen wonen
  • New York - erg indrukwekkende stad en nog net op tijd om bij Michel van der Kloor en zijn vrouw langs te gaan. Die woont nu namelijk half in Amsterdam en half in Zwitserland
  • Cuba - terug in de tijd en heel veel mooie live muziek. Daarnaast een poging gewaagd om de salsa te leren dansen en Spaans te leren spreken.
  • Cambodja - indrukwekkende en nare geschiedenis. Daarnaast hele mooie oude tempels (Angkor Wat)
  • Meest indrukwekkende Skyline ben ik in Hongkong tegengekomen toen ik daar met Leslie was en daarnaast nog een gokje gewaagd in Macau, wat de Chinese versie is van Las Vegas
  • Australië - Op bezoek bij Maja en Fortunato, Andrew en zijn vrouw, Jess (oud collega) en Hayden en zijn familie. Australian open meegemaakt in de Heineken corner van het tennisstadion. Kon helaas geen kaartje meer krijgen voor Nadal - Federer. En bij Hayden en zijn familie op een boerderij gezeten met 40 racepaarden en 30 wedstrijdhonden (greyhounds) en ook met hun mee geweest naar de racetracks
  • Maleisisch Borneo: eerste dagen echt helemaal alleen op reis en een aantal hele leuke en gezellige mensen ontmoet. Voor het eerst een bijzonder gevoel van totale vrijheid meegemaakt toen ik met een brommertje in de bergen reed. En daarnaast voelde het erg bijzonder om het nummer 'I did it my way' te 'zingen' tijdens de karaoke.
  • Heel veel bijzondere en leuke mensen ontmoet. Teveel ook om op te noemen zonder mensen te vergeten. Daarnaast tijdens het reizen veel (nieuwe) vrienden, mijn ouders en bekenden op verschillende plekken (weer) tegengekomen. Ik zal hierbij een poging wagen om iedereen op te noemen die ik tijdens het reizen (weer) ben tegengekomen of heb opgezocht: mijn ouders, Leslie en Berthe, Tjeerd, Richard Vilhaber, Greg, Marchel en Vivian, Diana, Gijs, John, Raymond Schenkhuizen, Cliff, Tariq, Remco, Egon, Michel van der Kloor en zijn vrouw, Hayden, Ryan, Joshua, Dee, Paulo en Ludmila, Elias, Suzanne, Maja en Fortunato, Andrew, Alain, Jim, Tjalling en zijn vrouw, Jeroen en Brenda, John en Nancy

Nou dat was het weer voor nu. En waarschijnlijk dat het volgende verhaal wel even op zich laat wachten.

Groetjes,
André

Reacties

Reacties

Peter en Betha

Hoi André, had natuurlijk al gehoord dat je terug was, maar toch leuk om het hele verhaal te lezen. Je hebt zo heel wat gezien en indrukken op gedaan. Hopelijk vind je iets wat je voldoening gaat geven!
Groetjes en hoop je snel in levende lijve te zien.
Betha en Peter

mary hiemstra

ga door met schrijven over je belevenissen leuk om te lezen.

Groeten Mary en Gert

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!