Bolivia - Chile - Argentinia - Amsterdam

Bolivia - Chile - Argentina - Amsterdam:


On Tuesday I arrived in the Netherlands from Argentina for a sort of transit, as I will go to New Zealand on the 22nd of December. It is good to back again, although it is really cold and rainy weather.

Highlights of the last 3 weeks:

  • Bolivia - La Paz: Spent there only 4 nights. Did the so called 'The Worlds Most Dangerous Road', explored the city and got a taste of the night life
  • Santiago de Chile: Spent there only 4 days too. Did some nice cycling, wandered around the city, met some people I met before, even met an old colleague (Andrew King) by surprise
  • Argentina - Mendoza and Buenos Aires: Mendoza was not so special (in my opinion and I was also a bit sick when I was there) Buenos Aires was really great. This is one of the most beautiful and enjoyable cities that I have been. They say it is a city that never sleeps. I tested it and I think it is true :-)

Details:


Wat is het leuk om weer even terug te zijn in NL, maar wat is het smerig weer. Het lijkt hier zelfs kouder dan in de hoge Andes. En raar ook om zo snel al weer weg te gaan.
Ik heb me best gedaan om zoveel mogelijk afspraken te maken om zoveel mogelijk mensen te zien, maar ik weet zeker dat het me niet gaat lukken om iedereen te zien. Maar hopelijk kom ik een heel eind. En anders zien we elkaar waarschijnlijk in juni weer.

Sinds mijn laatste update van zo'n 3 weken geleden is de tijd snel voorbij 'gevlogen' en heb ik zelf ook aardig wat afgevlogen. Eerst van Cusco (Peru) naar La Paz (Bolivia), dan van La Paz naar Santiago de Chile, vervolgens van Santiago de Chile naar Mendoza (Argentinië) en dan van Mendoza naar Buenos Aires. En als laatste via Houston in de Verenigde staten naar Amsterdam. Vooral de laatste stap was erg vermoeiend aangezien ik 2 nachtvluchten had waar ik bijna niet heb geslapen.
Wisten jullie trouwens dat ik een beetje gespannen was op mijn vlucht van Cusco naar La Paz. Ik had namelijk gelezen dat de luchthaven van La Paz op zo'n 4000 meter hoogte ligt en daardoor is de luchtdruk een stuk lager, waardoor de landingssnelheid zo'n 2 keer zo hoog moet liggen omdat anders het vliegtuig eerder uit de lucht valt. Als gevolg daarvan hebben de meeste vliegtuigen die daar landen speciale banden om goed om te kunnen gaan met de 2 keer zo grote remkrachten. De vlucht zelf was trouwens erg mooi, een heel mooi uitzicht op Lake Titicaca en de hoge bergen in Bolivia. En de landing viel uiteindelijk erg mee. Ik heb slechtere meegemaakt
Voorafgaand aan de vlucht had ik trouwens een mooi 'Spaans' momentje. Voordat we het vliegtuig in gingen raakte ik aan de praat met 2 Peruaanse nonnen en tot mijn eigen verbazing hadden we een vrij uitgebreid gesprek in het Spaans. Toch nog nuttig geweest die 4 privelessen Spaans (na 3 weken Spaans te hebben gehad in Cuba) in Cusco. De nonnen kwamen trouwens uit Peru, hadden volgens mij nog nooit gevlogen en waren op weg naar een soort van nonnenconferentie in Bolivia.
La Paz is trouwens een mooie stad, omgeven door hele hoge bergen. Daarnaast deed de stad me op de een of andere manier een beetje aan India denken. Uiteindelijk maar 4 dagen in Bolivia gebleven, omdat ik nog maar 2 weken had om in Buenos Aires te belanden. Eerst naar Santiago de Chile geweest, wat ik ook een hele mooie en comfortabele stad vond. Vooral de wijk (Bellavista) waar ik zat was erg gezellig, met overal barretjes en restaurantjes. Op 1 avond nog mee kunnen genieten van de Zuid Amerikaanse (soort van Europa League) halve finale voetbal waarbij het team uit Santiago de Chile uiteindelijk won. Leuk om te zien hoe mensen met vlaggen de straat opgingen en toeterend rond gingen rijden. Uiteindelijk (lees ik net) heeft dit team, Universidad de Chile, ook de finale gewonnen. Je zag wel duidelijk het verschil in welvaart tussen Chile en Bolivia. Waar in Boliva volgens mij alleen touristen uitgingen zag je in Chile bijna alleen maar Chilenen die uitgingen.
Na Santiago de Chile door naar Argentinië waar ik helaas nog maar 9 dagen had van de oorspronkelijk geplande 4 weken. Gekozen om 4 dagen in Mendoza te blijven, waar ik helaas een beetje ziek was, daarnaast vond ik de stad ook niet zo bijzonder vergeleken met andere plekken waar ik ben geweest. Maar als je je niet zo lekker voelt dan is alles wat minder. Zelf de fietsen die ze verhuurden waren erg slecht en het regende ook nog die dag. En wat helemaal jammer was dat de verhuurder me sterk afraadde om de bergen in te fietsen, omdat de kans dan 99% zou zijn dat ik beroofd zou worden. Volgens hem had je daar namelijk de sloppenwijken. Om eerlijk te zijn had ik dat totaal niet verwacht daar, dus maar goed dat ik even met hem gesproken had.
Na Mendoza was het uiteindelijk de beurt aan Buenos Aires. Als ik zou willen zou ik daar een heel lang verhaal over kunnen schrijven, maar laat ik het houden op wat korte steekwoorden: Hele mooi, lekker weer, gezellig, heel groot, aardige en mooie mensen, duurste stad van Zuid Amerika, kruising tussen New York en Parijs, veel groen, veel uitgaan, comfortabel hotel, veel lol met Hayden (Australier met wie ik nu al in 5 landen op pad ben geweest), weinig slaap, Bocas Juniors, Paardenracen.


Daar laat ik het maar even bij. Volgende keer meer vanuit Nieuw Zeeland


Groetjes André

Reacties

Reacties

Peter en Betha

Leuk om weer een verhaal van je te lezen, maar begrijp ik nu dat je op dit moment in Nederland bent of ben je alweer onderweg? Voor nu alvast wensen wij je fijne kerstdagen en een goed en gezond 2012 toe! Wachtend op je volgende mooie reisverhalen.

Groetjes, Betha en Peter

Andre

Ik ben nog 2 dagen in NL. Nog even snel de laatste dingen regelen en nog snel een paar mensen zien.
Jullie ook alvast hele prettige Kerstdagen en een heel gelukkig 2012

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!